Beter presteren door beter en leuker leren

In dit artikel beschrijf ik een aantal redenen die leren op het werk in de weg staan. En een aanpak die leren op het werk wél stimuleert.

Leer permanent. Presteer permanent.

Om nu en in de toekomst professioneel mee te komen, is het nodig om je vaardigheden en competenties steeds weer bij te schaven. Dat doe je door permanent te leren. Zo ben je nu én in de toekomst bekwaam genoeg om jouw persoonlijke en zakelijke doelen te verwezenlijken.

Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar zoals elke learning & development professional weet, makkelijker gezegd dan gedaan.

Waarom is het eigenlijk makkelijker gezegd dan gedaan? Zonder uitputtend te willen zijn, hier een aantal redenen.

Leren gaat van 'auw!'

Leren kost moeite. Het doet pijn, voelt ongemakkelijk, voelt net alsof je niet echt jezelf bent en is soms ronduit beangstigend.

Leren levert niet direct resultaten op

Nieuw gedrag vervangt oud gedrag. Het nieuwe gedrag levert niet direct het gewenste resultaat. Soms kan het resultaat in het begin zelfs slechter zijn dan dat van je oude gedrag. Dat nieuwe gedrag beheers je ten slotte nog onvoldoende om er het maximale uit te halen.

Kritiek is belangrijk, maar toch stom

Om jezelf te verbeteren is kritiek onontbeerlijk. Maar kritiek is niet lekker, kan je onzeker maken en kan zomaar voelen als oordelen over jou als persoon.

Niet geleerd te leren

Je kunt onbewust en bewust leren. Onbewust leren kun je niet leren, dat doe je namelijk onbewust. Blijft over bewust leren. Dat is een vaardigheid die je moet leren. Mensen hebben vaak niet geleerd bewust te leren.

Wachten op motivatie

Men zegt wel te willen leren, maar wacht tot men 'in de stemming is'. Maar gezien de bovenstaande punten zijn er genoeg redenen om niet in de stemming te geraken.

Leren ligt niet in lijn met persoonlijke doelen en waarden

Uit gesprekken met bijvoorbeeld je leidinggevende komen allerlei ontwikkelpunten naar boven. Maar als deze geen bijdrage leveren aan jouw eigen doelen en waarden wordt het een 'moetje'. Waarvoor je natuurlijk minder gemotiveerd bent.

Geen veiligheid en vertrouwen

Mensen voelen zich niet veilig genoeg om fouten te maken. Terwijl fouten maken een onlosmakelijk onderdeel van leren is.

Gebrek aan continuïteit

Leren en ontwikkelen beperken zich in de meeste organisaties tot één of een paar dagen training, een workshop en eventueel een terugkomdag. Jezelf bekwamen, echter, vraagt om meer. Om herhaling en steeds weer oefenen. In verschillende situaties met verschillende mensen en doelen.

Een case

Bij een IT organisatie levert Ontwikkelbureau Nederland BV een bijdrage met een ontwikkelprogramma dat invulling geeft aan hun waarden, missie en businessdoelen. Dat betekent naast het vergroten van vakmanschap ook het verbeteren van vaardigheden als verkopen, leiderschap, samenwerken enzovoort. Iedere werknemer heeft zijn of haar eigen leer- en aandachtspunten.

De deelnemers zijn beter gaan presteren, hebben hun leerdoelen verwezenlijkt en hebben geleerd te leren, zodat zij zelf in de toekomst kunnen blijven werken aan het vergroten van hun bekwaamheid en professionaliteit.

Ingrediënten van het programma

  1. Eigen verantwoordelijkheid door te leren bewust te leren
  2. Feedback door inschakelen van bondgenoten, coaching en storytelling
  3. Oefenen en resultaat door veel gedragsexperimenten in de praktijk
  4. Motivatie door belangrijke persoonlijke verlangens in lijn te brengen met zakelijke doelen
  5. Continuïteit door tweewekelijkse e-learning met praktijkopdrachten
  6. Social learning en rekenschap door tweewekelijkse online groepscoaching
  7. Vergroten durf en vertrouwen door een kleine deelnemersgroep
  8. Plezier door een rol te spelen in tweewekelijkse afleveringen van een eigen serie (zie hierna).
  9. Een rol in je eigen serie

Een unieke combinatie van leren en storytelling.

De deThe Manor of Saint Paphos - movie poster (social media)elnemers ontwikkelen zich in 4 tot 6 maanden volgens de lijn van een goed verhaal. Ze krijgen hun successen en leermomenten te zien in tweewekelijks afleveringen. Het is een bijzondere en leuke manier van feedback krijgen, de eigen ontwikkeling in de bredere context te zien en verbinding te houden met doelen, missie en visie van de organisatie én persoonlijke doelen en waarden.

"Genieten! En een herkenbaar verhaal!"

Deelnemers vertellen dat de combinatie van leren en storytelling een zeer goede spiegel is. Het zorgt voor plezier in leren en is van grote toegevoegde waarde voor het behalen van leerdoelen en resultaten.

 

Leren met een kleine groep

De groepsgrootte is 4 tot 6 personen. Zo krijgt de deelnemer voldoende aandacht, ontstaat er intimiteit om open feedback te geven en te vragen en heeft iedereen een goede rol in de afleveringen van de eigen serie groep. De koppeling met Storytelling is naast een motivator om aan de slag te blijven een belangrijke funfactor!

70:20:10

Deze aanpak biedt maatwerk op individueel niveau, geeft invulling aan 70:20:10: leren in de praktijk (70), samen leren (20) en training (10).

Jochem Westerhof

Contact

Wil je weten hoe deze aanpak in uw organisatie voor hogere prestaties en leerrendement kan zorgen? Neem gerust contact op via 06-50205679

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.