Meer rendement uit trainen en opleiden? Verbeter het leerklimaat. Deel 2: leermogelijkheden.

Vergroot het rendement uit trainen. De vijf voorwaarden om het leerklimaat te verbeteren. Nummer 2– Zorg voor Leermogelijkheden

Opleiden, trainen, leertrajecten en leergangen. Bedrijven beschouwen ze als kosten en niet als investering. Misschien wel terecht.

We verspillen 1,6 miljard

Op wikipedia staat: ‘Een investering is een opoffering in tijd, geld (hierbij spreekt men vaak van een kapitaalsinjectie) of mankracht (personeel) ten behoeve van een doel dat pas op lange termijn wordt behaald.’ Kortom, de kost gaat voor de baat uit. Maar niet altijd. Wist je bijvoorbeeld dat wij Nederlanders ongeveer 1,6 miljard euro aan per jaar aan voedsel weggooien? Als je al dat voedsel dat wij Nederlandse consumenten jaarlijks weggooien in vrachtwagens laadt, dan heb je een file van 9000 kilometer lang, van Amsterdam tot bijna aan Kaapstad. Volgens mij is dat niet de baat die jij als consument voor ogen had toen je de ingrediënten kocht voor jouw geplande Coq-au-vin. Wij kopen dus van alles, maar doen er regelmatig niks mee. Dan zijn de zaken die je aangeschaft hebt kosten. Geen investeringen. Zo gaat het helaas ook met een groot deel van de paar miljard die Nederlandse organisaties uitgeven aan het ontwikkelen van hun personeel.

Een investering vraagt om ploeteren

Laat ik die analogie van voedsel en ontwikkelen van personeel nog even vasthouden. Misschien kook je wel eens iets dat je niet eerder hebt gekookt. Je wilt wel eens wat anders proeven. Je begint met het kiezen van een recept. In dat recept staan de ingrediënten die je nodig hebt om het gerecht te maken. Er staat in dat recept ook wat je met die ingrediënten moet doen en misschien staat er een foto bij. Een foto waarop staat hoe het gerecht eruit moet zien, als je het allemaal goed gedaan hebt. Aan alle voorwaarden is voldaan: je hebt de ingrediënten, je weet wat je er mee moet doen en je hebt een keuken tot je beschikking met de benodigde gereedschappen. En omdat je vooraf hebt besloten dat al deze artikelen een investering zijn en niet louter kosten, ga je aan de slag. Uren ben je aan het ploeteren, sommige zaken mislukken, je geeft niet op, je probeert gewoon opnieuw drie eieren te splitsen en tomaten te ontvellen, nu wel eerst in heet water dompelen. En dan om 19.30 staat voor de eerste keer het resultaat op tafel. Hèhè!

Zo werkt het met investeringen. Je moet de ingekochte ingrediënten wel gebruiken. Met ontwikkelen van personeel zou het zo ook moeten gaan. Helaas, helaas. Zo gaat het heel erg vaak niet. Gaan we ons personeel nieuwe vaardigheden bijbrengen? Dan kopen we het recept (de training), de ingrediënten (de onderwerpen) en niet zelden de mooie foto (de materialen) van hoe het zou moeten worden en daar laten we het dan bij. We gaan niet ploeteren. De waan van de dag neemt het over. We moeten immers ook nog gewoon ons werk doen, nietwaar? 

Er is geen ruimte om te ploeteren

Het is merkwaardig, maar na bijvoorbeeld een training, opleiding of coachsessie, creëert men zelden bewust een situatie waarin men het geleerde toe gaat passen. Het is eigenlijk idioot, maar hoe vaak ik niet mensen naar bijvoorbeeld een training ‘Presenteren op een blaadje’ heb zien gaan, die zelden de gelegenheid kregen om een presentatie te geven. De mogelijkheid krijgen om de presentatie dan voor te bereiden en de wijze waarop je het gedaan hebt te evalueren, zit er dan logischerwijs ook niet in.

Zorg voor taken waarin geoefend kan worden

En zo zijn we bij nummer twee gekomen van de vijf voorwaarden die leiden tot een vruchtbaar leerklimaat: Zorg voor leermogelijkheden. Dat betekent dat je als leidinggevende de medewerker werkzaamheden, tijd, geld en mankracht geeft om te werken aan en met nieuwe vaardigheden op het werk. Niet verbazingwekkend zie je hier precies de definitie van investering staan, zoals die op wikipedia staat. Tijd, geld en mankracht. Dat offer je op om van kosten een investering te maken. Je geeft taken aan jouw medewerker, waarin hij de nieuwe vaardigheden nodig heeft en kan oefenen. Je geeft tijd aan je personeel voor de werkzaamheden zelf, maar je geeft vooral tijd waarin de medewerker zich kan voorbereiden en waarin zijn probeersels worden geëvalueerd. Je geeft geld voor de benodigde spullen en ruimtes. En je geeft mankracht, denk bijvoorbeeld aan een collega die helpt met voorbereiden.

Rendement uit trainen en opleiden?

Je kent nu de eerste twee voorwaarden. Voorwaarden om het leerklimaat in jouw organisatie, afdeling of team te verbeteren.
Rendement uit trainen? Zorg voor:

  1. Strategische Verbinding
  2. Leermogelijkheden

Ga vast met deze voorwaarden aan de slag. Je zult merken dat het al een wereld van verschil oplevert. De vijf voorwaarden zijn gebaseerd op de laatste wetenschappelijke stand van zaken voor een stimulerend leerklimaat.

Jochem Westerhof

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.