Meer Rendement Uit Trainen En Opleiden? Verbeter Het Leerklimaat. Deel 3: Support en Feedback

Opbouwende kritiek en complimenten

De eerste twee voorwaarden voor het verbeteren van het leerklimaat waren Strategische verbinding en Leermogelijkheden. Nu is het tijd voor de volgende: Support en feedback uit de omgeving. Support gaat over aanmoedigen. Feedback vat ik hier op als gericht commentaar op gedrag dat iemand vertoont. Gericht op de voornemens en /of leerdoelen van de ontvanger. Onder feedback valt het geven van opbouwende kritiek en complimenten in woord en gebaar. 

Feedback: ontbijt voor kampioenenFeedback Breakfast of champions

Volgens Ken Blanchard, auteur van de bestseller De One Minute Manager, is feedback het ontbijt van kampioenen. En winnen smaakt naar meer. Iedereen die wel eens kwam, zag en overwon, kent de zoete smaak van succes. Iets bereiken dat je voor ogen had, liefst met wat tegenslag, is de basis voor een voortreffelijk gevoel: trots. Je verwacht dat in organisaties feedback de norm is en dat de medewerkers het gulzig consumeren.

Overwin de angst

Helaas... Hoewel velen de waarde van feedback inzien, blijken er talloze belemmeringen om het te geven of te vragen. Van al die belemmeringen is angst de belangrijkste motor. Edoch, om vooruit te komen, is het noodzakelijk om feedback en support uit de omgeving te krijgen. Of het nu een manager of collega is die je vertelt dat hij zo blij is dat je vandaag geweldig werk hebt verzet, een vriend die je aanmoedigt door te gaan met de ingeslagen weg of een boom die je hardhandig laat weten dat je beter een klein stukje had kunnen omlopen. Als je wilt leren en ontwikkelen, dan zul je de angst voor feedback moeten overwinnen. De angst om het te vragen, te krijgen en om anderen verder te helpen, te geven. 

De leidinggevende organiseert support en feedback

Support en feedback zijn nodig. Zoveel is duidelijk. Een leidinggevende wil vanzelfsprekend allemaal goed functionerende mensen in zijn team hebben. Bekwame mensen. Die bekwaam blijven om dat ze continu leren. In een stimulerend leerklimaat. Het is de taak van de leidinggevende om te zorgen voor een stimulerend leerklimaat. De leidinggevende regelt dat er feedback en support wordt gevraagd en gegeven. Feedback en support door de leidinggevende zelf en feedback en support door collega’s en klanten. Dat laat de leidinggevende niet aan het toeval over. De leidinggevende organiseert het. Maandelijks, wekelijks, dagelijks. In elk team is dan de norm: "wij geven elkaar feedback en support." Dat is wat we doen. Net als op tijd komen, de vergadering voorbereiden en binnen drie keer de telefoon opnemen.

Geen excuses. Gewoon doen.

‘Ja-maar-dit-en-ja-maar-dat-en-onze-organisatie-is-daar-niet-klaar-voor-want-dan-moet-er-toch-wat-vertrouwen-zijn-en-voelen-mensen-zich-dan-wel-veilig-genoeg-en-en-en-en…,’ zijn de standaard excuses om het niet te doen. Weg ermee. Gewoon doen. Als mensen elkaar vragen stellen en feedback geven dan ontstaat het vertrouwen vanzelf. Dan ontstaat de veiligheid. Dan ontstaat er in jouw organisatie een stimulerend leerklimaat. 

Feedback, het hoeft niet. Maar voor leren wel.

Jochem Westerhof

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.